Mezun olunduğunda Giyim Üretim Teknikeri diplomasına sahip olunur. Ünvanı ise Teknikerdir.
Eğitim Türü
Tam Zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları
Ortaöğretimden Mezun Olmak
Önceki Öğrenmenin Tanınması
Türk Yüksek öğretim kurularında öncel öğrenimin tanınması süreci daha başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Namık Kemal Üniversitesinin tüm programlarında da öncel eğitimin tanınması tam olarak başlatılmış değildir. Ancak, bölümlerin müfredatlarında yer alan zorunlu Yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden kendi kendilerine öğrenme sürecini tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar
Mezuniyet Koşulları
Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program Amacı
Tekstil ve hazır giyim sanayi, gelişmekte olan ülkelerin ekonomik kalkınma sürecinde önemli rol oynayan sanayi dalıdır ve sanayileşme sürecinin ilk başladığı sektörlerden biridir. Günümüzde hızla değişen ve gelişen teknoloji, insan kaynakları alanında da önemli değişimlere sebep olmuştur. Çalışanlarda ihtiyaç duyulan nitelikler artmıştır. Firmaların rekabet güçlerini artırmada yetişmiş, nitelikli insan gücü önemli rol oynamaktadır.
Mezunların Mesleki Profilleri
Giyim üretim teknolojisi alanında, yaklaşık 4 milyon kişi istihdam edilmektedir. Bu alanda çalışanlar, çalışmalarını genellikle kapalı mekânlarda (işletmelerde) yürütürler. Çalışanlar görevini yaparken, diğer çalışanlarla işbirliği içinde bulunmak ve görevini eşgüdüm halinde yürütmek durumundadırlar. İş, elle veya makinelerle çalışmayı gerektirmektedir. Bu nedenle çalışanlarda algı ve dikkatin yüksek olması gerekmektedir. Giyim üretim teknolojisi alanında faaliyet gösteren firmalar, kendi marka ve koleksiyonlarını yaratmakta ve yüksek katma değerli mallar üretmektedir. Aynı zamanda Ar-Ge ve ürün geliştirmeye yoğunlaşıp hızlı ve aktif pazarlamaya geçerek, yurt dışında kendi markası ile dağıtım ve satış kanalları yaratmaktadır. Vasıflı iş gücü ihtiyacı, bu alanda eğitim veren yaygın eğitim, ortaöğretim ve yükseköğretim kurumlarından önemli ölçüde karşılanmaktadır. Giyim üretim teknolojisi alanında çalışmak isteyenler kamu ve özel sektörlerdeki tekstil ve hazır giyim fabrikalarında, tekstil ve hazır giyim üretim işletmelerinde orta ve küçük ölçekli konfeksiyon atölyelerinde çalışabilecekleri gibi kendi iş yerlerini de açabilirler.
Bir Üst Dereceye Geçiş
Programı bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde aşağıda belirtilen lisans programlarına geçebilirler. Mesleki eğitimini tamamlayarak gerekli yeterlilikleri kazanan kişiler, giyim sektöründeki fabrika ve işletmelerde kariyer yapabilirler.
Moda Giyim Tasarımı Moda Tasarımı Moda ve Tekstil Tasarımı Tekstil Mühendisliği Tekstil ve Moda Tasarımı
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma
Her dönem en az bir vize sınavı uygulanır. Vizelerin yanı sıra, her dönemin başında verilen dönem içeriğinde tarihleri belirtilen proje ve ödevler verilir. Her dönemin sonunda, öğrencinin final sınavına girmek zorundadır. Kriterler (ara sınav, proje, ödev ve final gibi) ve dönem sonu notuna etki oranları dönem başında dağıtılan ve/veya web sitesinde yayınlanan ders içerikleri açık biçimde belirtilir. Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih ve yer ve zamanlarda yapılır. Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir.
Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ders izlencesinde belirtildiği şekliyle ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.
Dönem sonu-bütünleme notu dersin sorumlusu tarafından değerlendirme kriterleriyle birlikte Öğrenci İşlerine teslim edilir. Dönem sonu ve bütünleme notları öğrenci bilgi sisteminde yayınlanarak ilan edilir.
Notlar:
Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:
Puan
Harfli Notu
Katsayı
Başarı Durumu
90-100
AA
4.00
Başarılı
80-89
BA
3.50
Başarılı
70-79
BB
3.00
Başarılı
65-69
CB
2.50
Başarılı
60-64
CC
2.00
Başarılı
50-59
DD
1.50
Başarısız
30-49
FD
1.00
Başarısız
0-29
FF
0.00
Başarısız
Öğrenciler DD, FD yada FF aldıkları dersleri dersin açıldığı ilk dönem almak zorundadırlar.
Başarılı Öğrenciler
Önlisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve genel ağırlıklı not ortalaması 3.00 ile 3.49 arasında olan öğrenciler onur öğrencisi; ortalaması 3.50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar.
Eğitim Öğretim Metotları
Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.
Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:
*EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ
KULLANILAN ARAÇLAR
Ders
Dinleme ve Anlamlandırma
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Tartışmalı Ders
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Özel Destek / Yapısal Örnekler
Önceden planlanmış özel beceriler
Rol Yapma / Drama
Önceden planlanmış özel beceriler
Standart derslik teknolojileri, özel donanım
Problem Çözme
Önceden planlanmış özel beceriler
Vaka Çalışması
Önceden planlanmış özel beceriler
Beyin Fırtınası
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
KüçükGrup Tartışması
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Gösterim
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
Benzetim
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
Seminer
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
Grup Çalışması
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları
Saha/Arazi Çalışması
Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Laboratuar
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması
Özel donanım
Ödev
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta
Sözlü
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
İnceleme/Anket Çalışması
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Panel
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
Konuk Konuşmacı
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım
Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri/ Projeleri
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.
Program Çıktıları
1-Atatürk ilke ve inkılâplarını bilen, özümsemiş ve hayatında kullanabilen, kültürel ve etik değerlere sahip birey olmak. 2-Bilgisayar ortamında giysi kalıpları hazırlayabilme ve uygulayabilme yeteneğine sahip olmak. 3-Genel ahlak ve mesleki etik değerleri ve işçi sağlığı ve güvenliği konularını benimsemiş olmak. 4-Güncel tasarımlar yapabilme, çizim haline getirebilme ve bitmiş ürün oluşturabilme,
model tasarımı, tekstil alanındaki araçları kullanarak üretimi hakkında yeterliliğe sahip olmak. 5-Gündelik ve mesleki alanda Türkçeyi etkin kullanmak, fikir ve düşüncelerini yazılı ve sözlü
olarak ifade eder. 6-Hazır giyim sektöründe hammadde, yarı mamul ve mamullerin üretim aşamasındaki işlem
basamaklarını kavramak, karşılaşılan problemleri çözmek, ekip çalışmalarında sorumluluk almak 7-Hazır giyim sektöründe konfeksiyon hammaddelerini ve malzemelerini tanıyabilmek,
iplik türlerini ve dokuma yöntemlerini ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak. 8-Hazır giyim üretim süreçlerini ve parametrelerini kavramak, çözüm önerisini sunabilmek amaca
uygun bir şekilde tasarlayıp gerçekleştirmek. 9-Kalite güvence ve standartları, çevrenin korunması, sürdürülebilirlik hakkında bilgi sahibi olmak. 10-Mesleki alanda çözümlemeleri yapabilecek düzeyde matematik bilgisine sahip olmak. 11-Tarih Çağları ve Batı Sanatı Tarihini inceleyerek dönemlere ait eserleri ikonografik ve plastik
çözümlemesini yapabilmek. 12-Temel yabancı dil bilgisine sahip olmak 13-Toplumsal kuralları belirleyerek, kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme, yaşam kalitesini ve
donanımını artırmak, kariyer planları yapmak.